Jaki jest wpływ diety na sen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
osoba z koszem warzywa

Większość rodziców zastanawia się, jaki jest wpływ diety na sen. I o ile wiemy, że sen jest w życiu bardzo ważny, o tyle często zapominamy, że mamy wpływ na jego jakość. Możemy ją pogorszyć, ale również poprawić! W poprawianiu pomocna będzie właśnie dieta 🙂

 

Przez określenie „wpływ diety na sen” nie mam na myśli magicznej kuracji odchudzającej czy leczniczej. Niewątpliwie dieta to sposób odżywiania, który dotyczy każdego.

 

Jest kilka ważnych aspektów żywieniowych, mających znaczący wpływ na sen dzieci. Poniżej umówimy kilku z nich, nie pomijając również podstaw, o które musimy zadbać.

 

Przede wszystkim bardzo istotne jest dostarczenie do organizmu dziecka odpowiedniej ilości energii i substancji odżywczych w posiłkach o prawidłowej wielkości. Oczywiście z zachowaniem dostatecznych odległości pomiędzy nimi.

 

Jaka powinna być odpowiednia ilość posiłków w ciągu dnia?

Dziecko w ciągu dnia powinno otrzymywać około 5 posiłków. Największe znaczenie mają 3 posiłki główne: śniadanie, obiad i kolacja. Po 2 roku życia powinny stanowić odpowiednio po 25% wartości energetycznej diety.

Pozostałą część energii powinny zaspokajać posiłki dodatkowe takie jak: II śniadanie i podwieczorek/przekąska.

 

Zapotrzebowanie energetyczne a wiek dziecka

Zapotrzebowanie na energię dla dzieci jest zależne przede wszystkim od ich wieku. Bez wątpienia wpływ na nie ma również masa ciała i poziom aktywności fizycznej. 

 

W rezultacie przyjmuje się, że:

  • zdrowe dziecko w wieku od 6 miesięcy do 1 roku życia potrzebuje dostarczyć do swojego organizmu około 700 kcal/ dobę
  • zdrowe dziecko w wieku od 1 do 3 roku życia to już około 1000 kcal/dobę
  • zdrowe dziecko w wieku od 4 do 6 roku życia powinno otrzymywać około 1400 kcal/dobę

Biorąc pod uwagę wpływ diety na sen podaż energii jest bardzo istotny.

 

Jakie powinny być odstępy między posiłkami?

Odpowiednie odstępy między posiłkami odgrywają niebagatelną rolę we wpływie diety na sen. Przerwy pomiędzy nimi powinny wynosić około 3 godzin (min 2h, a maksymalnie 4h).

 

Warto dodać, że czas trwania jednego posiłku to maksymalnie 30 minut. Śniadanie należy podawać do 30 min po przebudzeniu. Natomiast ostatni posiłek dziecko powinno spożywać 2-3 godziny przed snem. W przypadku
niemowląt oczywiście zalecenia te są bardziej elastyczne.

 

Ile powinno zjeść dziecko?

Objętość żołądka dzieci jest zbliżona do ściśniętej piąstki dziecka. Wielkość porcji zmienia się wraz z wiekiem dziecka. Nie oczekujmy, że dziecko zje więcej niż jest w stanie. Nie należy dzieci zmuszać do jedzenia ani nadmiernie zachęcać, one same powinny decydować o wielkości spożywanej porcji.

 

Kilka słów o karmieniu piersią

Karmienie piersią to naturalny i najbardziej rekomendowany przez specjalistów sposób karmienia dzieci. Warto dążyć do wyłącznego karmienia piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia dziecka, a następnie kontynuować tak długo, jak jest to pożądane przez matkę i dziecko.

 

Godny uwagi jest fakt, że mleko mamy zawiera naturalnie występujący tryptofan, który wpływa pozytywnie na sen dziecka. Mleko kobiecie również dostosuje się do potrzeb dziecka, dlatego też mleko produkowane wieczorem ma więcej tryptofanu niż to produkowane za dnia.

 

Jak rozszerzać dietę dziecka?

Powinniśmy dążyć do tego, aby dziecko było karmione piersią lub mlekiem
modyfikowanym do końca 6 miesiąca życia. Jednak rodzice często zaczynają rozszerzenie diety swojego dziecka wcześniej. Spotkanymi argumentami są te dotyczące głodu dziecka, jako głównego powodu problemów ze snem.

 

Niestety w główniej mierze nie jest to prawdą. Dzieci w wieku czterech, czy pięciu miesięcy przechodzą skok rozwojowy związany z gwałtownym rozwojem ich mózgu. To właśnie on ma wpływ na pojawiające się zmiany.

Wcześniejsza ekspozycja na pokarmy stałe nie jest konieczna i nie spowoduje, że poprawimy jakość snu. Również wprowadzenie mleka modyfikowanego przed snem nie ma wpływu na poprawę jego jakości.

 

Dodatkowo wcześniejsze podawanie pokarmów stałych może mieć skutek odwrotny od zamierzonego. Często pojawiają się bóle brzucha, wzdęcia i zaparcia. Co istotne, podawane niemowlętom posiłki stałe zawierają mniejszą wartość energetyczną niż wcześniej podawane mleko. Tym samym dobowy bilans energetyczny musi zostać wyrównany poprzez spożywanie mleka w nocy, co wiąże się z licznymi wybudzeniami – których właśnie chcieliśmy uniknąć.

 

Jeśli chcielibyście skonsultować swoją dietę lub zamówić ułożenie diety poprawiającej sen – serdecznie zapraszam 🙂

 

Krystyna Fiedler

PODZIEL SIĘ ZE ZNAJOMYMI
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Prezent dla Ciebie – całkowicie za darmo!

"5 kroków do snu"

  • Twoje dziecko nie chce spać?
  • Szukasz praktycznych wskazówek?
  • Mamy coś dla Ciebie!