Czy gasić światło niemowlakowi w nocy? Oświetlenie a sen

Sen to bardzo istotny element prawidłowego rozwoju dziecka. Choć wydaje się to dość oczywiste, kwestia snu dziecka jest na tyle złożona, że właśnie z tymi wszystkimi najmniejszymi detalami rodzice mają najwięcej wątpliwości. Czy powinniśmy gasić światło, czy może lepiej pozostawić je włączone? Jeśli tak, to jakie powinno to być światło? W tym artykule przyjrzymy się, jaki wpływ może mieć oświetlenie na sen dziecka.

Wpływ światła na sen niemowlaka

Oświetlenie odgrywa ważną rolę w regulacji snu i rytmu dobowego – nie tylko dzieci, ale także dorosłych. Jest to związane z produkcją melatoniny, hormonu regulującego sen i czuwanie. Naturalne światło słoneczne, a także źródła sztucznego światła mogą przyczyniają się do zmiany poziomu melatoniny w organizmie człowieka. Melatonina to tzw. hormon snu, który wydzielany jest w nocy, a dostęp do światła może tę produkcję zaburzać. U maluchów proces ten wygląda nieco inaczej. 

Czy noworodek musi spać w ciemności?

Wzrok dziecka po urodzeniu rozwija się najintensywniej w ciągu pierwszych 10-12 miesięcy. Noworodek widzi jedynie kontrastowe zestawienia kolorystyczne, jeśli są jednak bardzo wyraźnie. Po ukończeniu pierwszego roku życia rozróżnia już natomiast barwy, kształty, szczegóły – ogromna różnica, prawda? Piszę to, ponieważ właśnie ta wiedza będzie przydatna w zrozumieniu, jak podejść do kwestii oświetlenia pokoju dziecka w nocy. 

Już wiemy, że noworodki nie mają jeszcze zbyt dobrze rozwiniętego wzroku. Co więcej, melatoninę organizm dziecka zaczyna produkować dopiero około 3. miesiąca życia. Wtedy również zaczyna kształtować się rytm okołodobowy malucha. Czy to w takim razie oznacza, że nie musimy przez tak długi czas zasłaniać okien w pokoju dziecka przed snem? 

Dziecko zaczyna odróżniać dzień od nocy już około 6-8 tygodnia życia, więc nieco wcześniej niż zachodzą opisywane powyżej zmiany. Pierwsze tygodnie z noworodkiem są zazwyczaj czasem poznawania się rodziców z dzieckiem, ogarniania nowej rzeczywistości, co zwykle wiąże się z nocnymi pobudkami i zaburzeniem rytmu dzień/noc także u dorosłych. 

Ostatnią rzeczą, o której myślą świeżo upieczeni rodzice jest martwienie się o zasłanianie okien. Ja jednak szczerze Wam to polecam. Wy – dorośli – będziecie lepiej dzięki temu spać (a sen to często deficytowy towar w rodzicielstwie), a maluch za chwilę podrośnie i dla jego snu też będzie to najlepsze. 

Przeczytaj też artykuł: Dlaczego dziecko przychodzi do łóżka rodziców?

Czy niemowlę powinno spać w ciemności?

Jak napisałam wyżej, ciemność to ogromna pomoc przy zasypianiu – nie tylko za sprawą produkcji melatoniny. Jest znacznie więcej plusów zasypiania dziecka w ciemności.

Korzyści ze spania dziecka w ciemności

  • Sprzyja to naturalnemu rytmowi snu, sygnalizując organizmowi, że nadszedł czas na odpoczynek. 
  • Zasypianie dziecka w ciemności jest zazwyczaj szybsze niż przy świetle, ponieważ dziecko otrzymuje niepotrzebnych bodźców z zewnątrz, dzięki czemu może łatwiej się uspokoić.
  • Ciemność w pokoju dziecka pomoże również niemowlakowi szybciej wrócić do ponownego snu, gdy się przebudzi. 

 

Czy niemowlę może bać się ciemności?

To chyba najczęstsza obawa rodziców przed całkowitym zasłanianiem okna w sypialni dziecka na noc. Mogę Was jednak uspokoić. Lęk przed ciemnością pojawia się zwykle u starszych dzieci (4-6 lat), jednak u maluchów może wystąpić np. regres snu, który może być przez rodziców tak interpretowany. Warto wiedzieć, czym jest regres snu i w jakich okresach rozwoju dziecka występuje, dlatego zachęcam do przeczytania mojego artykułu na ten temat: https://zasypiamy.pl/regres-snu-u-niemowlaka-kiedy-wystepuje-i-jak-go-przetrwac/.

Lampka nocna w pokoju niemowlaka

Jeśli mimo wszystko poczujecie się lepiej, jeśli w sypialni dziecka będzie lampka nocna, oczywiście możecie to zrobić.

Jak wybrać lampkę nocną do pokoju dziecka?

  1. Najlepiej, aby była bezprzewodowa, aby można było ją przenieść tam, gdzie akurat tego potrzebujesz np. na przewijaku lub na komodzie (oddalonej od łóżeczka dziecka) podczas usypiania malucha. 
  2. Z tego samego powodu powinna być niewielkich rozmiarów. 
  3. Światło, jakie emituje lampka w pokoju dziecka powinno być delikatne, o ciepłej barwie, najlepiej gdyby to była jedynie czerwona poświata. 
  4. Dobrze byłoby, gdyby lampka w pokoju dziecka miała regulację intensywności świecenia.
  5. Wybierz lampkę, która ma możliwość sterowania światłem za pomocą pilota – to pomocne zwłaszcza, gdy usypiasz dziecko, a ona stoi poza zasięgiem Twoich rąk. 

Światło, które przeszkadza w zdrowym śnie

Najbardziej odradzam Wam (nie tylko dzieciom) chodzenie spać bezpośrednio po ekspozycji na światło niebieskie, które może się przyczynić do sporych problemów ze snem. Emitują je wszelkiego rodzaju monitory, a więc laptopy, smartfony, telewizor. Polecam w ogóle nie korzystać z urządzeń elektronicznych około 2 godziny przed snem. 

Jak to wygląda u Waszych dzieci? Zasypiają w ciemności? A może korzystacie z delikatnego światła? 

Słodkich snów w ciemności 😉

Weronika

 

Zdj. Unsplash

Podobał Ci się ten artykuł?

Podziel się na Facebooku
Wyślij mi treść mailem
Podziel się na Linkdin
Podziel się na Twitter
Shopping Cart
Scroll to Top

Prezent dla Ciebie – całkowicie za darmo!

"5 kroków do snu"